top of page

Het AD viert 75-jarig bestaan en komt met feestelijke jubileumshow en opvallende campagne

lisannevangils

Beau van Erven Dorens presenteert jubileumshow AD 75 Live

De watersnoodramp, de maanlanding en het winnen van het EK in 1988. Zomaar drie belangrijke nieuwsfeiten die op de voorpagina’s van het Algemeen Dagblad hebben gestaan. Of het nu ging om mooi, verdrietig, impactvol of schokkend nieuws, het AD houdt Nederland inmiddels al 75 jaar op de hoogte. Deze mijlpaal laat het nieuwsmedium niet onopgemerkt voorbij gaan. Op donderdag 29 april -wanneer het precies 75 jaar geleden is dat de eerste editie van de krant verscheen- zendt het AD via de website een speciale show uit: AD 75 Live. Tijdens deze feestelijke livestream gaat presentator Beau van Erven Dorens in gesprek met bekende AD-gezichten en zijn er optredens van diverse artiesten. AD 75 Live is op donderdag 29 april om 19:00 uur te zien op de website van het AD: ad.nl/75jaar.


In AD 75 Live blikt Beau samen met onder anderen hoofdredacteur Hans Nijenhuis, Heleen van Royen, fotograaf Pim Ras -al jarenlang de hoffotograaf van de Nederlandse topsporters- en columnisten Eus en Angela de Jong terug op het nieuws door de jaren heen en het veranderende medialandschap. Ze bespreken onder meer hoe het AD het nieuws vroeger bracht en welke van de iconische voorpagina’s de meeste indruk op hen maakte. En hoe ziet de toekomst van de krant er eigenlijk uit? Daarnaast krijgen de kijkers ook een kijkje achter de schermen bij de redactie en is er natuurlijk volop ruimte voor entertainment. Ook zijn er optredens van onder anderen Danny Vera, Guus Meeuwis en Lee Towers - die zelf ook net 75 kaarsjes heeft uitgeblazen.


Campagne: 75 iconische voorpagina’s Vanwege het jubileum heeft het AD een campagne gelanceerd met als rode draad 75 iconische voorpagina’s, geselecteerd door de redactie. De campagne werd ontwikkeld door het interne creatieve team van DPG media en Bruut Amsterdam. De voorpagina's zijn te downloaden en te lezen via ad.nl/75 jaar. Abonnees kunnen op de site ook kans maken op mooie prijzen en een e-book uitkiezen, want wie jarig is trakteert.


Hoofdredacteur Hans Nijenhuis over 75 jaar AD In de afgelopen 75 jaar is AD uitgegroeid tot veel meer dan alleen een krant. Hoofdredacteur Hans Nijenhuis: "De onlineactiviteiten zijn belangrijk voor AD. Van de 450.000 abonnees is pakweg een derde digitaal lid. Zij betalen dus geld voor de journalistiek van AD, terwijl ze geen papieren krant meer in de bus krijgen. We zien dat jongeren nog maar zelden een abonnement nemen op een papieren krant. En dat ouderen soms overstappen naar digitaal lezen. Immers: je telefoon of iPad heb je altijd bij je. Je kunt er over sport lezen, maar je kunt er ook de wedstrijdbeelden zíen. Dat is niet erg, de tijden veranderen gewoon. Vroeger luisterden we ook alleen naar de radio, en daarna kwam de tv erbij. Waar het om gaat is dat mensen bereid zijn te betalen voor onze journalistiek, dat is het grootste compliment dat we kunnen krijgen", vertelt de hoofdredacteur. ,,Verder blijft AD gewoon AD hoor. Ook online willen we dicht bij ons publiek zijn. Mensen als jij staan centraal. Gaat het over politiek, dan kijken we naar hoe maatregelen uitpakken voor gewone mensen. Verder - en dit zul je andere kranten niet snel horen zeggen - lees je ons ook voor de gezelligheid. Bij ons kun je terecht voor een lekkere mix van serieuze verhalen over het nieuws, verhalen die je raken, en verhalen die je helpen.’


De allereerste voorpagina van het AD, op donderdag 29 april 1946.


De voorpagina van het AD over de watersnoodramp in 1953.


0 opmerkingen

Commenti


Lot of Brands 
KVK: 66808588 | BTW ID: NL001798061B34 | hello@lotofbrands.nl | 085-060 4994

Privacyverklaring

bottom of page